Cypr – atrakcje w okolicach Pafos. Subiektywny przewodnik

przez Ada
Cypr atrakcje Pafos

Cypr to niewielka wyspa położona na Morzu Śródziemnym. To właśnie tutaj, według legendy, wyłoniła się z wody bogini miłości Afrodyta. Cypr jest jednym z najcieplejszych państw położonych nad Morzem Śródziemnym i przyciąga turystów słoneczną pogodą przez około 300 dni w roku.

Cypr południowy ma z Grecją więcej wspólnego niż początkowo sądziłam – ten sam język, podobna kuchnia, a przy niemal każdej cypryjskiej fladze powiewa także flaga Grecji. I chociaż Cypr do złudzenia przypomina Grecję, to jednak z jakiegoś powodu podobało mi się tu znacznie bardziej niż na greckich wyspach i chętnie jeszcze tutaj wrócę. Póki co mieliśmy okazję spędzić na Cyprze 4 dni i poniżej dzielimy się z Wami miejscami, które przez ten czas udało nam się zwiedzić.

Atrakcje w Pafos i okolicach

Nasza podroż odbyła się pod koniec listopada i trafił nam się jeden deszczowy dzień, pozostałe były słoneczne i ciepłe (około 21-24 stopnie). Z niektórych atrakcji musieliśmy jednak zrezygnować ze względu na porę roku – przykładowo rejsy na Blue Lagoon pływają tylko do końca października. Mimo wszystko w ciągu krótkiego, czterodniowego pobytu udało nam się zwiedzić kilka pięknych miejsc.

Zapraszamy do naszego przewodnika po restauracjach w Pafos:

Cypr – gdzie zjeść i nocować w okolicach Pafos? Informacje praktyczne

Wynajem auta na Cyprze

Do wielu miejsc, które tutaj opisujemy  dojazd komunikacją publiczną jest utrudniony lub niemożliwy, w przypadku takich atrakcji jak łaźnie Adonisa czy Półwysep Akamas zimą. W naszym osobnym wpisie znajdziecie więcej o transporcie publicznym na Cyprze. Wiele osób decyduje się na wynajem auta na Cyprze, ze względu na rozrzucenie atrakcji po wyspie, a podróżowanie samochodem pozwala na komfortowe zwiedzenie większości w kilka dni.

Wypożyczalnia samochodów Localrent ma szeroki wybór aut, a dzięki współpracy z wieloma lokalnymi wypożyczalniami warunki wynajmu są konkurencyjne i elastyczne, zwykle bez wymaganej kaucji przy wykupie pakietu ubezpieczenia. Polecaliśmy ją już Wam w Hiszpanii i Czarnogórze.

Oczywiście są również porównywarki wypożyczalni samochodów DiscoverCars, gdzie znajdziecie szeroką ofertę znanych międzynarodowych wypożyczalni. Pamiętajcie o dokładnym przeczytaniu warunków najmu konkretnej wypożyczalni.

Miasto Pafos

Najpopularniejszą atrakcję Pafos jest park archeologiczny, czyli teren dawnego, antycznego miasta. Znajdziemy tu pozostałości rzymskich willi, mozaiki, amfiteatr. Przyznam szczerze, że nie jesteśmy wielkimi fanami historii, więc nie zdecydowaliśmy się na wejście na teren parku (wstęp to koszt 4,5 euro), natomiast przeszliśmy się trasą spacerową wokół parku, wzdłuż wybrzeża. Z daleka mogliśmy podziwiać latarnię morską.

Pafos Cypr
Cypr coastalal broadwalk
Pafos wybrzeże
Pafos Cypr latarnia morska

Następnie przeszliśmy się deptakiem przez turystyczne centrum aż do Vrisoudia ΙΙ Beach – niewielkiej, piaszczystej plaży, gdzie na chwilę się rozłożyliśmy i skorzystaliśmy z kąpieli w morzu. Jak na listopad, woda była zaskakująco ciepła! Pływanie utrudniały jednak wysokie fale, rozbijające się o brzeg. Deptakiem spacerowało się bardzo przyjemnie, miasto sprawiało wrażenie zadbanego, bez nadmiaru straganów z pamiątkami. Wstąpiliśmy także do Alea Allday Lifestyle na kawę i przepyszny deser.

Pafos Cypr atrakcje
Pafos piaszczysta plaża
Kawiarnia Pafos
Pafos palmy

Na zachód słońca wybraliśmy się na punkt widokowy (Fabrika Hill Panoramic Viewing Platform), a następnie czekał nas gwóźdź programu, czyli restauracja Agora Tavern. Tam pierwszy raz spróbowaliśmy mezze – zestawu małych dań i przekąsek, przynoszonych kolejno do stolika. Niech Was nie zwiedzie ten opis, ponieważ był to jeden z najbardziej sytych posiłków w naszym życiu 😉

Cypr Pafos
Agora Tavern Pafos
Meze Cypr

Wrak statku - The Edro III Shipwreck

Wrak statku Edro to miejsce, które odwiedziliśmy aż dwa razy podczas naszego krótkiego pobytu na Cyprze. Pierwszy raz wybraliśmy się podczas zachodu słońca, który był naprawdę zjawiskowy. Wysokie fale rozbijające się o wrak dodawały nieco mrocznego klimatu temu miejscu. Drugi raz wybraliśmy się za dnia i mogliśmy podziwiać bardzo intensywny, niebieski kolor wody.

Wrak znajduje się blisko brzegu – zaledwie kilka metrów od skalistego wybrzeża. Na szczęście wrak nie niesie ze sobą żadnej tragicznej historii. W grudniu 2011 towarowy statek wypłynął z portu Limassol na Cyprze do portu na greckiej wyspie Rodos. Pogoda tego dnia nie dopisała i już w okolicach Pafos statek został zepchnięty przez fale w kierunku brzegu i uderzył w skały. Załoga nie ucierpiała, a uszkodzony statek dryfując dotarł w okolice Coral Bay i został tam do dziś.

Dodatkową atrakcją w pobliżu wraku są liczne plantacje bananowców, które można zobaczyć na Cyprze tylko w tej okolicy.

Dojazd: Autobus numer 615 do Coral Bay, następnie około 45 minut pieszo lub bezpośrednio samochodem (darmowy parking).

Półwysep Akamas i Łaźnie Afrodyty

Półwysep Akamas to zdecydowanie najładniejsze miejsce, jakie widzieliśmy na Cyprze. Jest to najbardziej zielony obszar w tej części Cypru, pełen widokowych szlaków pieszych, gdzie intensywna zieleń kontrastuje z turkusowym kolorem wody. Szlaki można pokonać pieszo lub na quadach, samochodem nie dojedziecie dalej niż do Łaźni Afrodyty. To właśnie w tym miejscu zaczęliśmy szlak, kierując się w stronę Blue Lagoon. Widoki były przepiękne i co chwilę zatrzymywaliśmy się na zdjęcia. Ze względu na ograniczony czas nie przeszliśmy jednak całej trasy.

Zajrzeliśmy także do Łaźni Afrodyty, czyli niewielkiego źródełka, gdzie Afrodyta, podczas kąpieli, poznała Adonisa. Samo miejsce nie jest jakieś szczególnie urokliwe, ale według legendy zanurzenie się w źródełku przywraca młodość i witalność. Obecnie kąpiel jest zabroniona, ale nie zaszkodzi chociaż ochlapać się wodą 😉 W pobliżu znajduje się Baths Of Aphrodite Restaurant, gdzie można zjeść lub napić się wina z pięknym widokiem. Obok restauracji poprowadzone są schody do plaży.

Dojazd: brak dojazdu komunikacją publiczną (przynajmniej zimą), wygodny dojazd samochodem. Warto wybrać się na zorganizowaną wycieczkę typu jeep safari.

Akamas Cypr
Akamas Peninsula Cypr
Akamas Łaźnie Afrodyty

Laouru Beach - piaszczysta plaża

Okolice Pafos, w przeciwieństwie do Larnaki i Ayia Napy, nie słyną z najpiękniejszych plaż. Większość plaż to niewielkie, kamieniste zejścia do wody. Wyjątkiem są dwie bardzo ładne plaże, położone około 12 km od Pafos: Coral Bay oraz Laouru Beach. My odwiedziliśmy tę drugą i bardzo przypadła nam ona do gustu. Piasek jest drobny, złoty, a woda bardzo czysta. Zejście do morza jest łagodne, bez fal, ponieważ plaża jest zatokowa, otoczona skałami. Warto tu zostać także na zachód słońca.

Dojazd: Autobus numer 615, trasa Pafos – Coral Bay.

Laouru Beach Cypr
Cypr atrakcje piaszczysta plaża

Łaźnie Adonisa

Ta niewielka oaza skryta w cieniu pomiędzy górami z pewnością jest świetnym miejscem do ochłody w miesiącach letnich. W łaźniach można się kąpać (niektórzy robili to nawet w listopadzie!), skakać do wody, czy po prostu pospacerować podziwiając dwa niewielkie wodospady. Oprócz tego, na terenie łaźni znajduje się niewielkie muzeum a posągi przedstawiające Adonisa, Afrodytę czy Atenę. Wstęp to 10 euro od osoby (naszym zdaniem całkiem sporo). Myślę, że warto odwiedzić to miejsce latem w upalny dzień.

Dojazd: nie ma możliwości dojazdu transportem publicznym. Droga dojazdowa dla samochodów jest w kiepskim stanie, do tego dochodzi spore nachylenie i przepaść tuż obok drogi, jednak jest ona przejezdna dla wszystkich samochodów.

Adonis Baths Cypr
Łaźnie Adonisa Cypr

Limassol - drugie największe miasto na Cyprze

Do Limassol trafiliśmy zupełnie przypadkiem. Pierwotnie planowaliśmy pojechać autobusem do Nikozji, jednak to się nie wydarzyło ponieważ nie zostaliśmy wpuszczeni do autobusu z powodu.. braku maseczek (a działo się to w listopadzie 2022!). Okazało się, że chociaż maseczki nie są już wymagane na lotniskach, sklepach, ani nawet w autobusach miejskich, to są one obowiązkowe w autobusach międzymiastowych. Odesłani z kwitkiem musieliśmy szybko wymyślić pan B, ponieważ kolejny autobus do Nikozji odjeżdżał dopiero za kilka godzin. Sprawdziliśmy rozkład i wybraliśmy drugie co do wielkości miasto na Cyprze – Limassol.

Limassol podobało nam się najmniej ze wszystkich miejsc, które widzieliśmy na Cyprze. Mogła się przyczynić do tego pogoda – przez większość czasu niestety padał ulewny deszcz. Mimo wszystko wybraliśmy się na spacer po centrum, które wydawało nam się nieco zaniedbane. Oprócz kilku ładnie ozdobionych uliczek niewiele było tu do oglądania. Ostatecznie ukryliśmy się przed deszczem w MEZE Taverna Restaurant i wyszliśmy już po zmroku, gdy przestało padać.

Limassol Cypr
Limassol miasto

Wieczorny spacer wzdłuż wybrzeża nieco złagodził naszą opinię o mieście. Wzdłuż deptaka ciągną się wysokie palmy, a przy porcie znajduje się długie, pięknie oświetlone molo. Mimo wszystko osobiście uważam, że Limassol nie jest warte odwiedzenia przy krótkim pobycie. Jeżeli natomiast jesteście na wyspie na dłużej i jest Wam po drodze, to warto zatrzymać się na krótki spacer przy porcie 😊

Dojazd: Autobus międzymiastowy Intercity Buses na trasie Pafos – Limassol (czas jazdy około 1h 15 min).

Limassol marina

Miejsce warte uwagi, których osobiście nie odwiedziliśmy

• Blue Lagoon – błękitna laguna znajdująca się na przylądku Akamas. Najpiękniej wygląda z perspektywy łódki (rejsy na Blue Lagoon nie są organizowane zimą)
  • Skała Afrodyty – miejsce, gdzie według legendy narodziła się bogini miłości Afrodyta. Piękna, kamienista plaża z formacjami skalnymi. Bezpośrednio dojazd z Pafos jest możliwy autobusem numer 631
  • Lara beach – długa, piaszczysta plaża, będąca lęgowiskiem żółwi w okresie letnim
  • Akavas Gorgeszlak pieszy prowadzący przez malowniczy kanion

Mapa polecanych atrakcji i restauracji w okolicach Pafos

Mamy nadzieję, że powyższy wpis pomoże Wam zaplanować Wasz pobyt na Cyprze. Warto się wybrać na tę piękną wyspę nawet na kilka dni, chociażby po to, żeby odpocząć od zimy w Polsce. My na pewno kiedyś jeszcze wrócimy na Cypr i odkryjemy jej wschodnią część. Jeżeli macie jakieś pytania lub wskazówki, to koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach!

Jak zawsze zapraszamy również do śledzenia naszych podróży na bieżąco na naszym Instagramie.
Do usłyszenia!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Napijmy się razem kawy!
Cieszymy się, że możemy pomóc Ci w zaplanowaniu twoich przygód! Docenić naszą pracę możesz poprzez postawienie nam symbolicznej kawy. Dzięki!